E-handeln tar XL-Bygg Stenvalls närmare kunderna

För att möta kundernas förändrade beteende och skapa en mer modern köpupplevelse valde XL-Bygg Stenvalls att satsa på e-handel via iFenix.

– Vi såg en tydlig förändring i kundbeteendet – fler efterfrågade möjligheten att handla online. Samtidigt låg det i vår strategi att modernisera verksamheten och göra oss mer tillgängliga, berättar Linda Hulsten, IT-samordnare på XL-Bygg Stenvalls.

Från idé till lansering

Resan från beslut till färdig e-handel tog ungefär tio månader. Målet var att skapa en lösning som skulle hålla långsiktigt för alla XL-Bygg Stenvalls 10 anläggningar i norra Sverige, från Kiruna i norr till Umeå i söder.

– Det tekniska samarbetet med iFenix gick relativt smidigt, men att få till produktinformationen och bilderna tog mer tid än vi trott, säger Linda.

Utifrån den typen av behov har vi som leverantör vidareutvecklat plattformen med AI-stöd för att generera produktinformation. På så sätt kan arbetet med att fylla webbshopen med innehåll bli både snabbare och mer effektivt för framtida användare.

Nya kunder och fler vägar in

Lanseringen har redan gett resultat. E-handeln har gjort det möjligt att nå nya kundgrupper, inte minst privatkonsumenter i södra Sverige.

– Vi ser också att vissa kunder först tittar online och sedan kommer in i butiken. Det har skapat fler kontaktvägar, utan att påverka butikens försäljning negativt, förklarar Linda.

Nästa steg: fler leveransalternativ

Förutom nya kunder har satsningen medfört förändrade förväntningar.

– Kunderna vill ha snabba svar, tydlig information och smidiga leveransalternativ. Därför är vårt nästa steg att gå från en ren “hämta i butik”-lösning till att erbjuda leverans direkt till kundens adress. Vår förhoppning är att rulla ut det i alla butiker under september, säger Linda.

En investering som ger resultat

Även om det tar tid innan investeringen är helt intjänad, är vinsterna redan tydliga.

– Vi har ökat vår omsättning, effektiviserat processer och förbättrat kundupplevelsen. Det har definitivt varit värt satsningen, säger Linda.

Som leverantör fortsätter vi också att utveckla plattformen tillsammans med våra kunder. AI-stödet för produktinformation är ett exempel på hur användarnas erfarenheter driver innovation och gör det enklare att arbeta med e-handel på lång sikt.

Råd till andra

Att välja rätt plattform var avgörande.

– Att ta hjälp av en plattform som iFenix, där allt är integrerat med vårt befintliga system, har sparat oss mycket tid och minskat risken för fel. Om vi skulle gjort något annorlunda hade det varit att ha en tydligare tidsplan från början, avslutar Linda.

Vill du se hur iFenix kan hjälpa dig att komma igång med E-handel?

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
(Valfritt)
Låt oss veta om du har några specifika frågor (valfritt)